Tuesday, May 27, 2008

Transpordiameti pasajutt linnalehes

26 mail potsatas postkasti linnaleht nimega "Pealinn". Lisaks sellele, et seal on väheke juttu ka AS Ühisteenuste piiramatust ahnusest on lk 9 allservas väga huvitav arvutus. Selle pealkiri on busisga kulutad vähem.
A sittagi vähem. selleks et seda täilikult refereerida, tuleb see esmalt täies mahus üles tähendada.
Keskmine autoreis 7,1km, keskmiselt autos reisijaid 1,35, kütuse maksumus 16,5kr/l (nyyd juba 19), keskmine kulu 8,5l/100km, keskmine hind koos hooldusega 0,6l*16,5+20%=12kr.
Hind ühe autoreisija kohta 12/1,35=9kr. Keskmine ÜT sõiduhind reisijale 2,18kr, keskmine sõitude arv reisi jooksul 1,4, ühe ÜT reisi maksumus 2,18*1,4=3kr, vahe 9/3=3 korda

Ideaalne arvutus kas pole. Ent hakkame nyyd vaatama, et kütte hinda peab esmalt võtma ikkagi natuke rohkem. aga lõppsummas kajastub see umbes 14kr kord. Ehk siis kodust tööle ja tagasi on umbes 30kr. Arvestades ka seda, et autoga saab nö peaaegu uksest ukseni.
Ent kuidas on võimalik ÜT maksta vaid 2,18kr inimese kohta!!!! Ainuüksi sooduspilet algab 6kr. Oletame, et me peame ostma täispileti ja seda bussist. see on 20kr!. Arvestades, et me tahame ka tagasi saada, tuleb osta teine pilet. Kokku kulu on juba 40kr. Oletame et meil on eelnevalt piletid ostetud. 13x2 on 26kr, mis on peaaegu ligilähedane või võrdne autosõidu kuluga.
Autosõidu kasuks räägib aga fakt, et me SÕIDAME, me pargime minimaalselt, me valime sõiduaja ja marsruudi omal vabal valikul ja me sõltume peaaegu ainult iseendast.
ÜT puhul tuleb arvestada aga sedagi, et ühe liiniga me vaevalt kohale saame. võttes arvesse esitatud koefitsienti 1,4. siis lõppsumma läbikorrutades saame 56kr päev, juhul kui me ostsime bussist pileti. Paraku tuleb tõdeda aga seda, et keskmine sõitude arv on tunduvalt suurem. ligi 2.1-2,5. Seega bussist ostes võime päevas kulutada ligemale sada krooni.
Sooduspileti korral oleks see summa ligemale 25krooni.
Seejuures ei maksa unustada ka seda, et troll ei too ega vii meid kindlasti ukse ette ja seeõtttu tuleb arvestada ka lisa ajakulu ja aeg teatavasti on kallis.
Seega arvesatades seda, et nädalavahetusel hilisõhtused trollid venisid ja üleüldine transpordi korraldus pole arenenud (liin nr 13 buss, teeb arusaamatuid manöövreid) jne võib hetkel öelda, et auto pidamine tuleb mugavam ja sugugi mitte kulukam.

Kui pilet tõesti hakkaks maksma 2,18 nagu kirjas, siis miks mitte

No comments: